مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
۰ نفر

سید‌محمد فخار: ۱۹ سال از عمر حمل ونقل زیرزمینی تهران می‌گذرد و طی این سال‌ها مترو گره‌های بسیاری از مشکلات تهران را باز کرده است.

مترو

افزايش سرعت تردد، كاهش تصادفات، كاهش قيمت تردد در شهر و كاهش ترافيك هر يك نقطه‌اي روشن در كارنامه متروي پايتخت است كه مي‌تواند بهترين دليل براي سرمايه‌گذاري‌ در اين زمينه باشد. اما مهم‌ترين كاربرد آن بحث كاهش آلودگي هواست كه دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم درآن سهمي نداشته‌اند. همين 3روز پيش بود كه رئيس‌جمهور و هيأت دولت از انواع برنامه‌ها براي كاهش آلودگي هوا سخن گفتند اما جاي خالي متروي تهران در اقدامات آنان احساس شد. در ديگر سو، مديريت شهري طرح متروي 10ميليون نفري (تردد روزانه 10ميليون نفر با مترو) را در دست اجرا دارد.

  • سهم شهرداري ؛90درصد

از سال 84تعداد واگن‌هاي مترو 4برابر افزايش يافته است. در سال 84تعداد اين واگن‌ها 351عدد بود اما هم‌اكنون به 1200واگن رسيده است. طي اين مدت همچنين طول خطوط مترو دوبرابر شده و از 89كيلومتر به 183كيلومتر رسيده است. تعداد ايستگاه‌ها نيز از 41به 105رسيده و 2.5برابر شده است. در اين راستا طبق قانون بايد دولت و شهرداري هر كدام نيمي از بودجه ساخت و توسعه مترو را پرداخت كنند اما طي 11سال اخير شهرداري همواره سهم قابل توجهي از ساخت مترو را پرداخت كرده است. براي نمونه در سال گذشته دولت تنها 10درصد هزينه ساخت مترو را پرداخت و 90درصد آن توسط شهرداري تهران تأمين شد.

  • 480متر از مترو سهم دولت است

هزينه خريد يك واگن مترو در سال‌جاري 4ميليارد تومان و هزينه ساخت يك كيلومتر مترو 225ميليارد تومان است. بدين‌ترتيب مشخص مي‌شود كه با كمك اندك دولت به متروي تهران در سال گذشته تنها مي‌شود 480متر مترو ساخت. اين عدد را مقايسه كنيد با 100كيلومتر مترويي كه شهرداري تهران براي پايتخت در دست احداث دارد و بخشي از آن تا آخر سال‌جاري افتتاح مي‌شود.
بنا به اعلام مسعود رنجبريان، مديركل برنامه‌ريزي و توسعه شهري معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهر تهران انتظار مديريت شهري از دولت اختصاص حداقل 2430ميليارد تومان اعتبار براي توسعه متروي تهران در سال 94بود كه متأسفانه تنها 10درصد از آن در قانون بودجه 94آمد و بخش كمتري از قانون بودجه يعني 109ميليارد تومان به تهران پرداخت شد.

  • پيشرفت 80درصدي خطوط 6و 7مترو

هم‌اكنون حدود 100كيلومتر مترو زير زمين پايتخت در حال ساخت است. هابيل درويش مديرعامل متروي تهران در مورد روند ساخت خط متروي 6و 7و سرانجام ساخت متروي تهران- پرند، با بيان اينكه شركت مترو با تمام توان و در 3شيفت كاري، ساخت اين دو خط را ادامه مي‌دهد، گفت: هر دو پروژه در مرحله 80درصدي قرار دارد و اميدواريم به‌زودي به اتمام برسد. وي با بيان اينكه احتمالا تا پايان امسال 9كيلومتر از جنوب خط 6مترو به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت:

از ايستگاه مشيريه تا ميدان شهدا تا پايان سال‌جاري افتتاح خواهد شد. درويش در مورد سرانجام خط 7مترو نيز با بيان اينكه از ايستگاه افسريه و ورزشگاه تختي تا ميدان صنعت امسال به بهره‌برداري مي‌رسد، تصريح كرد: حدود 8ايستگاه مياني همچون ايستگا 5 برج ميلاد، بوستان گفتگو و... نيز بهره‌برداري مي‌شود.

مديرعامل متروي تهران در مورد سرانجام ساخت متروي تهران- پرند نيز با بيان اينكه هم‌اكنون ساخت اين مترو مراحل آخر را مي‌گذراند، افزود: فاز اول احداث اين خط تا فرودگاه امام خميني امسال به بهره‌برداري مي‌رسد و بقيه روند ايجاد اين خط به تأمين اعتبار از سوي دولت مرتبط مي‌شود. به گفته درويش، براي رسيدن مترو به شهر پرند به 400ميليارد تومان بودجه نياز است.

  • توسعه مترو اولويت اول 96

شوراي شهر تهران مهم‌ترين حامي شهرداري تهران در سال‌هاي اخير بوده و با اختصاص بخش اعظم بودجه شهر به اين مهم، گام بزرگي براي كاهش آلودگي هواي شهر برداشته است. محمد‌مهدي تندگويان، عضو شوراي شهر تهران در اين‌باره مي‌گويد: نخستين اولويت بودجه شهرداري تهران براي سال 96بي‌شك توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌خصوص مترو است.

همچنين عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو را از اولويت‌هاي بودجه سال 96تهران دانست. لايحه بودجه سال آينده تا پايان دي‌ماه براي بررسي و تصويب به شوراي شهر تقديم مي‌شود.

کد خبر 353037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha